György Péter (fotó: Tuba Zoltán - origo) |
György Péter: Apám helyett (Magvető, 2010)
[5 identitáskereső múltbamerülés]
A 20. század második felének magyar történelmét leírhatjuk
úgy, mint az elhallgatás gyakorlatát. Ezt a könyvet meg leírhatjuk úgy, mint az
emlékezés, a felidézés terápiáját.
György Péter emlékezése nagyon messzire vezet. Az apja
múltjába, az egész, elhallgatásoktól terhes 20. századba, és nem mellékesen
önmagába. Ebben a szövegben mindvégig sajátosan keveredik az objektivitás, a
tudományos megközelítés, és az egészen mély személyesség. Egy már-már
kegyetlenül őszinte és fontos könyv ez. Nekem fontos.
Az apa munkaszolgálat alatt írt naplójának, a szándékosan
1944-ben felejtett emlékeinek feltárása György Péter részéről egyrészt az (új,
megújuló) identitás keresése, másrészt értelmezési kísérlet a második
világháború utáni Európa és Magyarország kínzó társadalmi-esztétikai
kérdéseire. Mert kérdésből rengeteg van. A legfontosabb talán az, hogy
megértjük-e, mi az életfeladatunk. Gy.P. szerint az apjáé az emlékezés lett
volna, de ezt ő elhárította magától, ezért most neki kell megtennie. Mert az
életünk (ha tetszik: sorsunk) és az apánk élete is kötelességeket ró ránk.
A Trianon árnyékában felnövő, keresztény zsidó fiú sorsa
csak egy a lehetséges – egyébként nem is olyan nagy számú – sorsok közül, de
neki épp ez adatott. Erre predesztinálta a származása, és erre terelték a
választásai. Gyerekként lelkesedett a bécsi döntésekért, miközben a társadalom,
amelynek tagja akart lenni, és tagja is volt, a zsidótörvényekkel egyre kisebb
területre korlátozta őt és társait, míg végül megfosztotta őket az otthonosság
érzésétől. [v.ö.: A haza, a fogalom pozitív-pszichológiai alaptartalmára
redukálva: biztonság. (Jean Améry)]
György Lajos – az önrendelkezés később tévesnek bizonyuló
illúziójával – úgy döntött, nem fog emlékezni, se a megtörtént eseményekre, se
a származására. Döntése egybeesett az új hatalom döntésével, amelyik a
származást tabunak tekintette, és igyekezett kerülni az akkor még közeli múlt
traumatikus élményeinek tematizálását – Trianon, a doni katasztrófa, a zsidók
deportálása; majd Rákosi, ötvenhat.
És ez így kényelmes volt mindenkinek, a rendszer (a kádári)
ebből a szempontból biztonságot nyújtott. Azoknak is, akiknek egyébként
politikailag nem. A cinkos hallgatás olcsó szabadulást kínált a szégyentől.
Pedig ezeket a traumatikus pontokat, kollektív szégyeneinket,
fel kell tárnunk újra meg újra, minden generációban, mert különben
elfekélyesednek, és mindenféle káros mítoszok táptalajai lesznek. És ezt a
feltárást György Péter nagyon alaposan elvégzi, bevilágít a sebekbe, az eseménytörténet
mögé néz, hatásokat kutat, mechanizmusokat vizsgál. Ha valakit untatnak benne
az esztétikai fejtegetések, nyugodtan ugorja át őket. A lényeget nem fogja
elveszíteni.
Szerettem volna ezt jól megírni (mert még egyszer mondom, fontos
könyvnek tartom), nem sikerült. Olvassátok el, ha jó konstruktivisták vagytok.
Segít majd rendszert teremteni az okok és okozatok kiismerhetetlennek látszó
hálójában, ami a múltunk, és az életünk.
Én nem rajongok György Péterért, és az "aparegényekért" sem, de azért ezt a könyvét el fogom olvasni. VrZs
VálaszTörlésMiért??? De most miéért? Miért kell olyan könyvhöz is kedvet csinálni, amit egyébként soha nem olvastam volna el?? A következő rendelésben benne lesz.
VálaszTörlés@1sx hát, sajnálom (nem is höhö!)és remélem, nem bánod meg :)
VálaszTörlés@egy ember Majd megmondom. :)
VálaszTörlésGyöre Balázs apás könyvei megvoltak? Érdekelne a véleményed :) Van, aki szerint jobb, mint György Péter.
VálaszTörlés@piira Halottak apját olvastam, és az tetszett
VálaszTörlésmás, mint GyP nem igazán tudnám összevetni őket, a GyP-é már inkább esszé, mint regény
egyébként a Györe tervben van újraolvasásra, majd akkor lesz részletesebb is :)